torsdag 29 september 2011

En lite sminktanke

Läste igår om en tjej som kände att hon blev bemött med större respekt om hon hade sminkat sig innan hon gick ut. Jag har funderat en del på det sedan jag läste det. Först utgår jag ju från att hon menar hur hon bemöts t ex i affärer och dylikt och därmed började jag ju att rannsaka mig själv ;o)


Jag ser ju inte ner på någon av mina kunder om de kommer och handlar av mig utan smink! Jag utgår - för det mesta, hehe - att alla är lika trevliga, med eller utan smink, tjocka eller smala, långa eller korta , blå eller gröna ;o)


Men däremot kan jag ge samma mynt tillbaka. Låt säga som på söndagar hos oss. Ovanligt många personer tilltalar oss som om vi är smuts värda och visar tydligt att de ser ner på oss. (Alltså nu menar jag VERKLIGEN inte alla! De flesta är ändå väldigt trevliga.) Och efter att bli bemött så fyra timmar i rad så kan det finnas risk för att jag svarar tillbaka med samma mynt en kvart efter att vi stängt men kunden inte förstår varför jag vill hem till min dotter.....


Flummade iväg lite där, men vad jag kom fram till angående sminket då... Jag tror att man för sig på ett annat sätt. Jag utgår helt från mig själv och mina närmsta här. Om jag går ut utan så VILL jag helst inte synas och beter mig också så. När jag däremot lagt ner tid på mitt yttre så vill jag ju gärna att det märks och är något mer utåtriktad och social. Bara sådär... Därmed kanske jag också bemöts med lite mer positiva ord? 









Inte vet jag säkert men detta var min lilla fundering för dagen :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar