måndag 9 april 2012

Respekt

Vissa människor har en tendens att alltid komma försent. Och nu pratar vi inte bara minuter eller tillfällen då det kan vara okej att komma ett par minuter försent. Personligen tycker jag att det handlar om respekt gentemot den person man t ex är bjuden på middag hos, att komma i tid. Den personen har kanske lagt ner en massa tid och energi på att planera och förbereda maten och göra fint hemma. Då tycker jag det är sunt förnuft och enbart respekt att komma i tid. Finns inte många vettiga anledningar som ursäkt där...


Om jag skulle behöva låna en bil - vilket ofta hänt - och de jag lånar bilen av säger att "vi ska vara borta vid tre-tiden" då hade jag sett till att vara tillbaka i god tid. Inte precis på håret eller tio över tre utan i god tid innan. Detta handlar om respekt...


Om jag skulle samåka med någon och vi gemensamt har en tid att passa hade jag sett till att köra i god tid för att alla skulle kunna känna oss bekväma och vara förutseende ifall något oväntat skulle inträffa på vägen...


Om jag bjuder hem någon på middag är jag hemma i god tid INNAN gästerna ska komma - även om vi ska laga maten gemensamt - och inte tre kvart efter att de är bjudna hem till mig...


Hade uppskattat lite ris och ros här...Eller är jag för känslig???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar