lördag 7 januari 2012

Ingreppet

Okej mitt inlägg om "mitt lilla ingrepp" verkar inte skriva klart sig själv och jag har varit alldeles för lat för att själv göra det ;o) 


Ingreppet var ett väldigt vanligt ingrepp då massor av kvinnor någon gång i livet får cellförändringar på livmodertappen. Dessa brukar delas upp i tre "allvarlighetsgrader" och jag hade medel. När man upptäcker dessa förändringar väntar man först för ofta läker de ut av sig själv. Men i de fall de inte gör det så börjar man med att genom konisering ta bort den drabbade delen av tappen med hjälp av laser.


Efter ingreppet kan man ha ont, blöda och andra otrevligheter men dessa är naturligtvis lite individuella. Jag har nog haft lite otur för jag har haft väldigt ont och igår började jag blöda rätt mycket igen och om inte detta lugnat sig i eftermiddag få jag nog slå en signal till kvinnokliniken. 


Det jag varit upprörd över är att detta är vanligt men att det inte pratas om det!!! Till och med när jag kom till sjukhuset så var det ganska oproffsigt. Ingen förståelse för att jag var nervös och när deras maskin flippade ut och hela rummet rökfylldes sades det inte ETT ord för att lugna mig! Knappt ens hejdå sa de när jag gick... 


De var själva rätt pryda eller vad jag ska säga när de pratade om ingreppet... Ni vet när de säger "sånt" i stället för att nämna saker vid sina rätta namn... Ja hur som så är ju min önskan att vi tjejer ska prata lite mer öppet om detta eftersom det är så vanligt. Inte viska till sin chef att man måste sluta tidigare för att man ska till kvinnokliniken. Jag har dessutom tänkt berätta exakt hur det går till. Kanske kan det hjälpa någon som är nervös att få veta hur de gör? Har inte funderat klart på men återkommer definitivt i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar