torsdag 20 februari 2014

Döskallejakt

Häromdagen såg vi skeletten som hittats under Djäknegatan. Alma tyckte det var superspännande och på kvällen var jag tvungen att gå till affären en kortis. Så vi passade på att gå förbi hålet men såklart fanns inget att se...

Idag när jag tränade kunde jag se rakt ner på gatan och såg då en mindre folksamling varav en del fotade. Så eftersom även Alma var med på barnpassningen idag så kunde vi återigen göra ett försök till att försöka få en skymt av Malmös historia...

Och jodå! Alma utbrast högt och tydligt sin förtjusning till omgivningens glädje. En äldre man delgav oss arkeologernas svar på hans frågor. Det vi såg nerstoppat i papplådor var bla ett barns bål och större delen av en skalle. Massor med andra ben låg huller om buller och även en del porslinsflisor som vi inte nämnde alls. Dessa ben är från 1600-talet - och för er som inte sett eller hört något om detta innan - så låg stadens hospital precis bredvid platsen vi stod på. Under gatan finns alltså hospital-kyrkogården... Så fynden var ju ganska väntade men icke dessto mindre intressanta för det! Alma hade tusen frågor som mannen besvarade och jag fick fortsätta förklara när vi sen reste med bussen till läkaren i Lund. Är så glad att vi gick dit, tackar mannen så för all information och bannar mig själv för att jag inte också tog fram kameran...

Nu är Alma bortrest lite igen men en natt hann hon sova i sina nya fina lakan som hon fick av den finaste Frugan i världen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar