torsdag 16 januari 2014

Viktig våg?

Då gör jag ett nytt försök...
Med jämna mellanrum kommer ramaskri över olika klädesmodeller. Ena gången handlar det om att det är anorexiavarning på den stackars tösen och nästa gång är hon för tjock. Denna gång är det en plussize-modell som diskuteras. Förtaget säger att hon har storlek 46 och det är ju 44/46 som är minsta storleken på deras större avdelning. Personligen tycker jag man kan vara ganska storväxt utan att för den delen vara tjock. Allt beror på hur kurvorna är fördelade och hur pass tränad personen kanske är.

Men jag tänkte egentligen inte fundera på just den senaste tjejen... Sen kom jag över en artikel i Aftonbladet igår om en app som riktar sig åt barn och handlar om hur man ska fettsuga en stackare som inte kunde bli smal... (på bilden såg man dessutom hur ett sår skars upp på figurens kind...)

Jag tycker mig oftast ha haft ett hyfsat sunt förhållande till mat - åtminstone sen Alma kom. Jag försöker äta okej och röra mig när jag kan. På senare år har det ju blivit lite svårare att hålla sig på det önskade spåret men det är ju helt naturligt. Jag har dessutom verkligen försökt hålla osmickrande kommentarer om mig själv inuti mitt lilla huvud... Kanske har jag dock inte lyckats helt eller så tänker dagens barn mer på detta...

Häromdagen ställde sig Alma på vågen. Den visade 27 kg och jag sa "bra, du har gått upp två kilo sen i höstas". "Nää...", säger hon då. Va i hela friden!?!? "Jag vill ju gå NER i vikt!!!!"

Jag berättade såklart för henne att barn som redan är smala definitivt inte ska gå ner i vikt. Varför man ska äta rätt och röra på sig mycket så behöver man inte oroa sig för vikten. Även varför vissa vuxna - däribland jag - vill hålla lite koll ibland. Snacka om balansgång... Den är verkligen inte lätt! Sen dök nästa tanke upp - den på barn som SKULLE behöva tänka på vikten.... Men det får bli ett eget inlägg...

Visst är samhället utseendefixerat överlag, men jag tror att om man själv är vaken, kritisk och använder sitt sunda förnuft och lär sina barn hur man bör äta, behöver inte detta bli något jätteproblem. Nä nu vill jag veta hur det gått för min lilla läslus i skolan idag...

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar