tisdag 18 december 2012

Toaletter och respekt

Jag har ett stort problem med min omgivning. Och det är när folk går till jobbet fast de är sjuka eller lämnar sina barn till skola och dagis trots sjukdom. Då har man lite fel prioriteringar enligt mig! På mitt jobb var det t ex en som kom till jobb trots att hennes barn fortfarande var sjuka, med inställningen att "gud va skönt och slippa sjukstugan, nu får mannen ta hand om det"... Vilket betyder att först har hennes man tagit smittan till sitt jobb då hon var hemma och sedan tog hon den till vårt jobb då han var hemma. Sådant gör mig så förbannad!!!

På skolan är det likadant. Man kan åtminstone för sitt eget barns skull och respektera alla andra och stanna hemma de 48 timmar som sjukvården rekommenderar. Vad pratar jag nu om då? Inte vanliga förkylningar väl? Nä så pjåskig är jag verkligen inte! Jag pratar magsjuka ja....

Jag lever dock som jag lär i detta fall, så när Alma blev dålig natten mellan fredag och lördag så har jag då valt att vara hemma med henne ända tills idag, tisdag. Ingen av oss vuxna har blivit dåliga och Alma har inte visat fler tecken så imorgon får hon gå. Men jag kontaktade skolsyster tillsammans med Frugan. Hade ett - vad jag tyckte då - halvgivande samtal med henne om trångboddheten på skolan, toaletterna och det faktum att föräldrarna beter sig respektlöst...

Idag fick jag ett mail riktat till "kloka mammor" och att hon pratat med rektorn och att barnen ska få lite "lektion" i toaletthygien. Vi pratar alltså om barn som skvätter utanför....Lösningen borde ju vara att alla sitter ner när de kissar...inget konstigt väl? Toaletterna ska vara ganska nyligen renoverade men arkitekterna har valt kakel i stället för plastmatta vilket hade varit lättare att rengöra... Vad säger man? Arkitekter kanske inte alltid bara ska tänka på pris och estetik...? Nä jag hoppas Alma inte behöver gå på toa imorgon (!) och att de får vara ute mycket...

Igår hade vi städdag och idag pysseldag! Alma ritar och ritar och klipper som en tokig. Själv hittade jag en gammal kulljusstake som min morfar har gjort. Så nu är den fin och vit med ett tjusigt band runt.... (Bild kommer)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar