torsdag 24 juli 2014

Doptankar

Ja den trettonde hade vi så dop för Frank. Här var ju tanken att jag skulle visa lite bilder, men dessvärre så pajade kameran (eller minneskortet) när vi var i Göteborg så jag får hoppas på andras kameror och bilder. Däremot kan jag berätta att det var ett väldigt avslappnat och enkelt dop.

Prästen Lars pratade fritt och var inte sådär stel som vissa präster kan vara. Vi fick tom sjunga Imse Vimse Spindel eftersom Frank älskar den!

Hursomhelst så var det en bra dag med våra absolut närmsta. (Förutom sjukdomsbortfall då förstås...)  Mannen fick välja gudfar och det blev Fredde som även var vittne när vi gifte oss. Jag valde gudmor och självklart var det min lilla fruga. Har fått frågan om hur jag valt mina gudföräldrar... Vissa vill ju välja sina syskon eller andra släktingar (inte alla såklart, men förr gjorde man nästan alltid det och många gör så fortfarande...) Personligen tänker jag såhär att en släkting redan har en "titel" i barnets liv som ingen kan ta ifrån dem. En moster eller farbror tex, och de finns ofta i barnets närhet oavsett.

Så varför inte ge barnet ytterligare en vuxen att kunna vända sig till? Ytterligare en person att lita på och kanske stöttas av senare i livet? När Almas pappa och jag valde till henne visste vi att det var två personer som alltid skulle sätta henne främst, före oss och de har bevisat gång på gång att vi tänkte rätt! Är så tacksam för dem!!!

I Franks val var det ju Christian som valde gudfar och jag tror han tänkte liknande som jag plus att "Fredde kommer lära honom en massa bus och hyss och spela en massa boll..." Hahaha!

Jag tänkte att jag väljer en person som har modet att vara tuff mot mig om jag behöver det och stöttar mig till hundra procent om det behövs och som i alla lägen skulle släppa allt om Frankieboy behöver henne... Vi tänker hyfsat lika angående barnuppfostran och det underlättar. En av hennes presenter var en underbar dikt som satte ord på mina tankar om gudföräldrar. Har inte frågat henne om lov så här kommer endast ett litet citat, men som säger mycket. ..

"Om du fäller en tår, kommer jag krama dig så länge jag får. Vinter som höst, kommer jag att ge dig tröst. Sommar som som vår, tänker jag stötta dig vilken väg du än går."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar